Efter att ha sovit några timmar efter hemkomsten från fjollträsk sent i fredags så begav jag mig mot sydligare breddgrader tidigt på lördag morgon. Skulle bli vildsvinsjakt hos funcken i Halmstad och samling hemma hos honom vid halv åtta (nästan) för att gemensamt åka till markerna där vi skulle jaga.
Jakten gick inte riktigt till som här hemma vid rådjursjakten och det som skilde sig mest var att alla jaktlagen började jaga precis samtidigt kl 09:00 och flera hundar av alla de slag var lösa i skogarna. Fick ett pass som såg riktigt hett ut med både spår och skit som inte var gammal och hade drev runt om mig vid flera tillfällen men såg tyvärr inga grisar då sikten kanske var max 40 meter pga buskar och ris. Funcken själv satt i andra änden av marken vi jagade på och han fick vid ett tillfälle på sig ett helt koppel med grisar och gjorde ingen besviken och lät 9-3:an göra grovjobbet.
En årsgris fick sätta livet till och hade nu bloggen funkat som den skulle så skulle det ligga en bild på en död gris här men det sket sig. (kanske kommer senare)
En mycket trevlig dag hos funcken och har man tur så får man kanske komma ner fler gånger och hjälpa hallänningarna att decimera bestånden av gris, verkade inte vara någon bristvara där inte. Peanut Power!
måndag 14 november 2011
måndag 7 november 2011
Varning till svärmor, det kommer bilder på döda djur i detta inlägg.
Söndagen började 07:45 hemma hos bin bladen på hans gårdsplan där vi stod och kollade på fem rådjur som stod ute på gärdet. Fick släppt lös robbans mördarmaskin Tyson och drevet var i full gång. Som vanligt sket det sig och en timme senare släppte han och kom tillbaka. Släppte på honom i en annan dunge och där fullkomligt sprutade det ut rådjur, tror robban hann och räkna till nio. Drevdjuret går förbi robban efter en stund och visar sig vara en get så den fick springa förbi med livet i behåll. Tyvärr gjorde åsynen av robban att den valde att springa bort till grannkommunen med Tyson i hasorna och vi satt med endast en mindre het mördarmaskin i form av storbondens ej injagade fyraårsdrever a.k.a kelgris/knähund/soffpotatis. Åkte i alla fall bort till markerna kring storbondens hus där hunden åtminstone hittade och helt otroligt så får han faktiskt upp ett rådjur i markerna där han kan orientera sig.
Under normala omständigheter brukar jag inte vara snabb med att skjuta efter korta drev men när denna kommer springandes rätt i knät på mig efter bara någon minut och har en ganska värdelös jakthund efter sig så kunde jag inte hålla mig.
Fick blåst ur damm och gravrost ur gamla Bettan och en jävligt grann sextaggare fick stryka på foten.
Efter den blev det inga mer vettiga drev och efter avpälsning blev det till att köra hem och snabbt som tusan svida om för att åka hem till casa del Captain Morgan för att äta stormiddag med hela teamet, drakar samt team gurka.
Passande nog bjöds det på rådjurstek och maten smakade så bra att jag nästan skulle kunna tro att jag hade skjutit den själv. Det hade jag ju självklart och kaptenens drake hade gjort ett underbart jobb med tillagningen av maten och samtliga åt så det stod härliga till. En mycket trevlig avslutning på en väldigt lyckad söndag och nu laddar jag om inför lördagens studiebesök i Halmstad och grisjakt hos Funken. Peanut Power!
Under normala omständigheter brukar jag inte vara snabb med att skjuta efter korta drev men när denna kommer springandes rätt i knät på mig efter bara någon minut och har en ganska värdelös jakthund efter sig så kunde jag inte hålla mig.
Fick blåst ur damm och gravrost ur gamla Bettan och en jävligt grann sextaggare fick stryka på foten.
Efter den blev det inga mer vettiga drev och efter avpälsning blev det till att köra hem och snabbt som tusan svida om för att åka hem till casa del Captain Morgan för att äta stormiddag med hela teamet, drakar samt team gurka.
Passande nog bjöds det på rådjurstek och maten smakade så bra att jag nästan skulle kunna tro att jag hade skjutit den själv. Det hade jag ju självklart och kaptenens drake hade gjort ett underbart jobb med tillagningen av maten och samtliga åt så det stod härliga till. En mycket trevlig avslutning på en väldigt lyckad söndag och nu laddar jag om inför lördagens studiebesök i Halmstad och grisjakt hos Funken. Peanut Power!
lördag 5 november 2011
Kom ner till sjön och skulle precis lägga i båten när det dyker upp en båt till och inom tio minuter stod det tre båtar på parkeringen utöver min. Det var delar ur stenungsundsmaffian och lite andra gangsters från grannkomunen skulle ha en intern uppgörelse i gäddfiske. Helt perfekt för min del då det skulle öka chanserna för att hitta lite nya hotspots.
Körde på dom ställena jag trodde på med wobbler och körde helt oblyat då två av dom andra båtarna var utrustade djupriggar och tänkte se om det gjorde någon skillnad. Efter fyra timmar hade jag bara fått två fiskar, tappat en och ingen av dom var värda att väga, samtliga tog över 12-14 meters djup.
Åkte bort till dom andra som hade paus med lite korvgrillning och tänkte kolla hur det hade gått för dom. Visade sig att jag hade hållit jämna steg med alla dom andra då dom bara hade landat två gäddor och det kändes gött då jag tyckte mig fiska av de ställen som kände heta riktigt ordentligt. Vet inte hur det gick för dom andra de sista två timmarna då jag drog innan dom hade kommit iland men jag fick då inget mer och drog hem till soffan och middag med draken.
Riktig trögt fiske men en go dag och paravanerna funkade fint även till wobbler.
Imorgon är det fullspäckat schema med rådjursjakt hos bin bladen på förmiddagen och stormiddag hos Captain Morgan på eftermiddagen. Peanut Power!
Körde på dom ställena jag trodde på med wobbler och körde helt oblyat då två av dom andra båtarna var utrustade djupriggar och tänkte se om det gjorde någon skillnad. Efter fyra timmar hade jag bara fått två fiskar, tappat en och ingen av dom var värda att väga, samtliga tog över 12-14 meters djup.
Åkte bort till dom andra som hade paus med lite korvgrillning och tänkte kolla hur det hade gått för dom. Visade sig att jag hade hållit jämna steg med alla dom andra då dom bara hade landat två gäddor och det kändes gött då jag tyckte mig fiska av de ställen som kände heta riktigt ordentligt. Vet inte hur det gick för dom andra de sista två timmarna då jag drog innan dom hade kommit iland men jag fick då inget mer och drog hem till soffan och middag med draken.
Riktig trögt fiske men en go dag och paravanerna funkade fint även till wobbler.
Imorgon är det fullspäckat schema med rådjursjakt hos bin bladen på förmiddagen och stormiddag hos Captain Morgan på eftermiddagen. Peanut Power!
Gäddfiske!
Får bli en heldag efter gädda idag när väderutsikterna för en gångs skull verkar riktigt lovande. Återkommer senare med en rapport. Peanut Power!
torsdag 3 november 2011
Nya leksaker!
Fick beställt lite nya wobblers modell XL och lite förbrukningsprylar till gäddfisket från killarna på Miekofishing för några dagar sen. Prylarna anlände idag precis lagom till helgens planering och det får nog bli en heldag efter gädda denna helgen. Fick som ni ser beställt några wobblers samt även en påse gott&blandat gummibeten till B2 och det var ju kanske inte helt gratis men då är det alltid trevligt med lite bonusprylar. Tänker då inte i första hand på kolorna som var medskickade även om dom var goda utan på en extra tredelad wobbler som säkert ska funka fint. Tackar jag för.
Prövade ju flötestrolling sist och det känns riktigt hett men det får nog bli lite vanlig trolling så att man kan täcka av lite mera yta i början så kanske man kan springa på några hetare områden som kan flötestrollas så slipper det gå så mycket tid till transportsträckor. Har ju inte lagt ner jättemycket tid på gäddfisket innan men eftersom jag fortfarande leder årsbästatävlingen mot gurkorna så får jag ju lägga i tvåan nu och dra ifrån dom så marginalerna blir för stora för dom. Hade ju varit för jävla roligt när gäddan är deras paradgren.
Har lurat en hel del på att få ner wobblerna på olika djup med hjälp av att blya ner linan och lurar på om det är någon som har några bra tips på detta? Tänker då framförallt på vikter och avstånd till wobblern då samtliga beten jag fiskar med flyter och inte går ner så djupt. Tar tacksamt emot alla tips och idéer.
Peanut Power!
Prövade ju flötestrolling sist och det känns riktigt hett men det får nog bli lite vanlig trolling så att man kan täcka av lite mera yta i början så kanske man kan springa på några hetare områden som kan flötestrollas så slipper det gå så mycket tid till transportsträckor. Har ju inte lagt ner jättemycket tid på gäddfisket innan men eftersom jag fortfarande leder årsbästatävlingen mot gurkorna så får jag ju lägga i tvåan nu och dra ifrån dom så marginalerna blir för stora för dom. Hade ju varit för jävla roligt när gäddan är deras paradgren.
Har lurat en hel del på att få ner wobblerna på olika djup med hjälp av att blya ner linan och lurar på om det är någon som har några bra tips på detta? Tänker då framförallt på vikter och avstånd till wobblern då samtliga beten jag fiskar med flyter och inte går ner så djupt. Tar tacksamt emot alla tips och idéer.
Peanut Power!
onsdag 26 oktober 2011
Då var man ett steg närmare ett lyckat fiske efter gårdagens svidande nederlag. Gjorde en satsning på grov gädda med nyinköpta paravanerna och utrustad med den nya elmotorn som jag fick i present av gubbsen. Flötestrollade sillar och makrillar och körde helt pelagiskt över ganska stora djup efter tips från stenugsundsmaffian och vädret var skapligt men dimmigt på förmiddagen. Lagom tills dimman skingrade sig började ostvinden att öka och riktigt stöning sidvind gjorde kanske inte flötsetrollingen helt optimal för en nybörjare men får ändå ett hugg i blåsten och drillar en fisk av riktigt bra storlek en stund utan att lyckas få upp den på synbart djup och tyvärr går den vinnande ur dragkampen. Riktigt surt då det var enda fisken som ville vara med under dagen. På eftermiddagen ger jag upp och kör upp på läsidan av sjön för att slippa blåsen där det inte kändes riktigt lika spännande men kan istället njuta av riktigt gött oktoberväder.
Kan nu vädret bli bra framöver och tillfälle ges så ska det bli mer flötestrolling då metoden känns riktigt giftig för dom stora men till helgen bli det nog jakt hos bin bladen då det även rycker i avtryckarfingret. Peanut Power!
söndag 23 oktober 2011
Har varit en lugn helg med en helt civil lördag och idag lite regnbågsfiske och korvgrillning med draken, Captain Morgan med familj samt mastodontfilmsmats och hans drake. B1 med familj gjorde ett studiebesök men kom helt obeväpnade och siktade enbart in sig på korvgrillning. Fisket var riktigt dåligt trots finväder och vi såg bara två vak på hela dagen varav ett på korvbröd. Vädret var ju som sagt inget att klaga på idag och det ser ju ut att hålla i sig så det finns stor risk att det ryker en semesterdag på tisdag för att få in lite seriösfiske. Peanut Power!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)