söndag 18 december 2011

Gårdagens älgjakt blev nästan helt lyckad. Hunden vi hade lånat in ställde älg och det var till  och med en lovlig kalv med. Jägmästarn var framme på 45 meter men fick inget rent läge att elda på. Älgarna gick loss ett par gånger från ståndskallet och sista närmandet  gjorde att dom satte av med en jävla fart. Normalt sett brukar man ju inte ha flytet med sig att dom ska komma till en men dessa självmordsbenägna älgar rundade samtliga passkyttar på riktigt nära håll men lyckades ändå klara sig helskinnade. När dom sprungit förbi några skytttar för andra gången gav dom upp och sprang över till grannmarken och där står dom förmodligen och surar fortfarande. En riktigt bra och lyckad jakt så när som på ett dräpande avslut får anses som godkänt.
Dagens rådjursjakt hos Bin Bladen började skapligt med ett rävdrev som förmodligen slutade i grytet då det tog slut väldigt fort. Dagen till ära var både Captain Morgan och jägmästarn inbjudna och tanken var ju att mördarmaskinerna skulle få fart på lite rådjur så att vi kunde decimera stammen lite. Har inte direkt varit någon bristvara på dom innan med rådjur i varenda buske och förväntningarna från min sida var stora. Men som vanligt när man så gott som har fyllt frysboxen innan man har börjat så skiter det sig. Om det var frostgraderna som ställde till det eller om pissekatten har skrämt bort dom vet jag inte men några rådjur blev det inte. Inte ens ett litet drev fick vi på hela dagen förutom räven på morgonen. Bara att bryta ihop och komma igen och konstatera att jakt är jakt. Nu får det bli koma i soffan. Peanut Power!

lördag 17 december 2011

Inga ursäkter

Finns inga ursäkter för den senaste tidens dåliga uppdateringar på bloggen. Fiskekoman har varit total även om suget allt har funnits och de dagar som har spenderats utomhus har varit med gamla bettan över axeln. Så kommer det även att bli denna helgen med älgjakt idag och rådjur imorgon. Får väl hoppas att det kan komma upp lite bilder på döda djur under dagen och kanske även under morgondagen.
Håller även i största henlighet på att konstruera ett smidigt spöställ till att ha på isen och så fort patentansökan har gått igenom ska jag få upp lite bilder här på bloggen.
Peanut Power!

måndag 14 november 2011

Svärmorsvarning denna gången med!

Efter att ha sovit några timmar efter hemkomsten från fjollträsk sent i fredags så begav jag mig mot sydligare breddgrader tidigt på  lördag morgon. Skulle bli vildsvinsjakt hos funcken i Halmstad och samling hemma hos honom vid halv åtta (nästan) för att gemensamt åka till markerna där vi skulle jaga.
Jakten gick inte riktigt till som här hemma vid rådjursjakten och det som skilde sig mest var att alla jaktlagen började jaga precis samtidigt kl 09:00 och flera hundar av alla de slag var lösa i skogarna. Fick ett pass som såg riktigt hett ut med både spår och skit som inte var gammal och hade drev runt om mig vid flera tillfällen men såg tyvärr inga grisar då sikten kanske var max 40 meter pga buskar och ris. Funcken själv satt i andra änden av marken vi jagade på och han fick vid ett tillfälle på sig ett helt koppel med grisar och gjorde ingen besviken och lät 9-3:an göra grovjobbet.
En årsgris fick sätta livet till och hade nu bloggen funkat som den skulle så skulle det ligga en bild på en död gris här men det sket sig. (kanske kommer  senare)
En mycket trevlig dag hos funcken och har man tur så får man kanske komma ner fler gånger och hjälpa hallänningarna att decimera bestånden av gris, verkade inte vara någon bristvara där inte. Peanut Power!

måndag 7 november 2011

Varning till svärmor, det kommer bilder på döda djur i detta inlägg.

Söndagen började 07:45 hemma hos bin bladen på hans gårdsplan där vi stod och kollade på fem rådjur som stod ute på gärdet. Fick släppt lös robbans mördarmaskin Tyson och drevet var i full gång. Som vanligt sket det sig och en timme senare släppte han och kom tillbaka. Släppte på honom i en annan dunge och där fullkomligt sprutade det ut rådjur, tror robban hann och räkna till nio. Drevdjuret går förbi robban efter en stund och visar sig vara en get så den fick springa förbi med livet i behåll. Tyvärr gjorde åsynen av robban  att den valde att springa bort till grannkommunen med Tyson i hasorna och vi satt med endast en mindre het mördarmaskin i form av storbondens ej injagade fyraårsdrever a.k.a kelgris/knähund/soffpotatis. Åkte i alla fall bort till markerna kring storbondens hus där hunden åtminstone hittade och helt otroligt så får han faktiskt upp ett rådjur i markerna där han kan orientera sig.
Under normala omständigheter brukar jag inte vara snabb med att skjuta efter korta drev men när denna kommer springandes rätt i knät på mig efter bara någon minut och har en ganska värdelös jakthund efter sig så kunde jag inte hålla mig.
Fick blåst ur damm och gravrost ur gamla Bettan och en jävligt grann sextaggare fick stryka på foten.
Efter den blev det inga mer vettiga drev och efter avpälsning blev det till att köra hem och snabbt som tusan svida om för att åka hem till casa del Captain Morgan för att äta stormiddag med hela teamet, drakar samt team gurka.
Passande nog bjöds det på rådjurstek och maten smakade så bra att jag nästan skulle kunna tro att jag hade skjutit den själv. Det hade jag ju självklart och kaptenens drake hade gjort ett underbart jobb med tillagningen av maten och samtliga åt så det stod härliga till. En mycket trevlig avslutning på en väldigt lyckad söndag och nu laddar jag om inför lördagens studiebesök i Halmstad och grisjakt hos Funken. Peanut Power!

lördag 5 november 2011

Kom ner till sjön och skulle precis lägga i båten när det dyker upp en båt till och inom tio minuter stod det tre båtar på parkeringen utöver min. Det var delar ur stenungsundsmaffian och lite andra gangsters från grannkomunen skulle ha en intern uppgörelse i gäddfiske. Helt perfekt för min del då det skulle öka chanserna för att hitta lite nya hotspots.
Körde på dom ställena jag trodde på med wobbler och körde helt oblyat då två av dom andra båtarna var utrustade djupriggar och tänkte se om det gjorde någon skillnad. Efter fyra timmar hade jag bara fått två fiskar, tappat en och ingen av dom var värda att väga, samtliga tog över 12-14 meters djup.


 Åkte bort till dom andra som hade paus med lite korvgrillning och tänkte kolla hur det hade gått för dom. Visade sig att jag hade hållit jämna steg med alla dom andra då dom bara hade landat två gäddor och det kändes gött då jag tyckte mig fiska av de ställen som kände heta riktigt ordentligt. Vet inte hur det gick för dom andra de sista två timmarna då jag drog innan dom hade kommit iland men jag fick då inget mer och drog hem till soffan och middag med draken.
Riktig trögt fiske men en go dag och paravanerna funkade fint även till wobbler.
Imorgon är det fullspäckat schema med rådjursjakt hos bin bladen på förmiddagen och stormiddag hos Captain Morgan på eftermiddagen. Peanut Power!

Gäddfiske!

Får bli en heldag efter gädda idag när väderutsikterna för en gångs skull verkar riktigt lovande. Återkommer senare med en rapport. Peanut Power!

torsdag 3 november 2011

Nya leksaker!

Fick beställt lite nya wobblers modell XL och lite förbrukningsprylar till gäddfisket från killarna på Miekofishing för några dagar sen. Prylarna anlände idag precis lagom till helgens planering och det får nog bli en heldag efter gädda denna helgen. Fick som ni ser beställt några wobblers samt även en påse gott&blandat gummibeten till B2 och det var ju kanske inte helt gratis men då är det alltid trevligt med lite bonusprylar. Tänker då inte i första hand på kolorna som var medskickade även om dom var goda utan på en extra tredelad wobbler som säkert ska funka fint. Tackar jag för.
Prövade ju flötestrolling sist och det känns riktigt hett men det får nog bli lite vanlig trolling så att man kan täcka av lite mera yta i början så kanske man kan springa på några hetare områden som kan flötestrollas så slipper det gå så mycket tid till transportsträckor. Har ju inte lagt ner jättemycket tid på gäddfisket innan men eftersom jag fortfarande leder årsbästatävlingen mot gurkorna så får jag ju lägga i tvåan nu och dra ifrån dom så marginalerna blir för stora för dom. Hade ju varit för jävla roligt när gäddan är deras paradgren.
Har lurat en hel del på att få ner wobblerna på olika djup med hjälp av att blya ner linan och lurar på om det är någon som har några bra tips på detta? Tänker då framförallt på vikter och avstånd till wobblern då samtliga beten jag fiskar med flyter och inte går ner så djupt. Tar tacksamt emot alla tips och idéer.
Peanut Power!