måndag 14 juni 2010

Nytt försök ikväll.

Det blev inget fiske igår då vi blev kvar uppe hos Bin Bladen och hans drake hela dagen och hade det gött med lite grillning och allmän vård av bakruset efter den förkrossande LSK-segern i lördags. Vi tänkte prova ännu ett nytt ställe idag med förhoppning om en riktigt stor piggvar och vädret verkar ju bli riktigt skapligt så vi får väl hoppas att det första regget i flytring kommer idag. Återkommer med rapport ikväll. Peanut Power!

fredag 11 juni 2010

Inga brunnslock idag.

Idag blev det inga piggvarar men det ska ju hända någon gång det med(förmodligen alldeles för många). Förhållandena var näst intill tvärt emot sist gång med lite ström inåt och näst intill vindstilla och duggregn blandat med störtskurar. Mr.hanky backade då han tittade ut och såg regnet och hans fiskejacka har sett sina bättre dagar och läckte som ett såll under gårdagens göspass. Samma är det med min vadarjacka men idag fick den riktiga regnjackan följa med och Grundéns kan man alltid lita på och tur var väl det då tröjan var det enda som var torrt när jag kom hem då även mina andningsvadare läckte i högerfoten precis som mina neopren gjorde sist. Ända skillnaden var att i andningsvadarna pissade det in men som tur är var det nog runt 20 grader i vattnet så det fick gå ändå. Någon kontakt med piggvar hade jag inte alls idag och det enda som fick syna flyringen var en sandskädda på ca 3hg. Någon bild blev det inte heller på den då det precis just då vräkte ner så det fick bli en bild på "ekipaget" istället. Imorgon blir det vilodag med lite pilsner och LSK-Brage om inte planen har regnat bort men på söndag kan det nog bli ett nytt försök. Peanut Power!
Får bli ett nytt försök i flytringen idag om det nu inte blir allt för mycket regn vilket egentligen inte spelar någon roll då man redan sitter i vadarna i vattnet. Det muttrades en del om förberedande drakvård (städning) när jag ringde till mr.hanky tidigare idag men jag hoppas att han hinner med både och.
Har uppmärksammat att det är många som har läst om våra piggvarsturer vilket är jätteroligt och inspirerande för både mig själv och mr.hanky och vi hoppas att vi får rapportera om fler och större framöver, kanske redan ikväll. Jag hoppas även att det är fler som kommer och provar på piggvarsfisket då vi bara har provat några få ställen och det finns ju en del vatten att fiska av innanför Orust.
Vill även passa på att påminna om att det är totalförbud hela året på torsk, bleka och kolja i hela Byfjorden och Havstensfjorden oavsett om den är i "middagsstorlek" eller ej.
Nu hoppas jag bara att nästa inlägg börjar med en bild på ett brunnslock. Peanut Power!

torsdag 10 juni 2010

Flytringssuccén fortsätter!!!




Idag blev det en ny satsning på piggvar i Byfjorden. Strömt som tusan var det då det verkade som att allt vatten var på väg ut ur fjorden och det brukar ju vara bra för vararna men inte lika bra för mig och mr.hanky som fick paddla som små svin för att inte driva hela vägen ut till orust. Idag var det mr.hankys tur att visa var skåpet skulle stå med 2 landade varar (största på 675g), en tappad vid håven och en halvvägs upp. Själv fick jag ingen piggvar idag men två skrubbor, en sandskädda och en krabba. Hade fler goa napp idag men ingen krokad vilket var lite skumt då dom brukar suga i sig betet för kung och fosterland men det kommer säkert nästa gång och då ska det vara en i modell brunnslock i andra änden. Värvningen av mr.hanky kunde inte kommit lägligare och därför ser jag dagens succé som ännu en framgång för Team Peanuts. Ett hattlyft är väl på sin plats också. Nu får det bli bingen ett par timmar innan man ska till jobbet igen. Peanut Power!

söndag 6 juni 2010

Åter igen en lyckad satsning.




Den översta bilden säger väl det mesta, 6180g och 89cm lång. Fisket började skapligt igår med några fina abborrar mellan 5-8 hg och en gös i matstorlek som fick bli lunch/middag. Vertikalfisket gav inte något mer så vi åkte in till land för upptackling och middag. Middag blev det och jäklarns va gött det blev. Abborre och gösfilé i folie med färskpotatis med rödlök i några andra foliepaket, smakade hur gött som helst. Vi fick även lagt ut våra bottenmetor och Mr.hanky fick ganska omgående 2 fina gösar på runt 3 kg och vi fick även metat upp bra med betesfisk så vi var bra med för ett långt och bra kvälls/nattpass. Vid 8 får jag på en bra fisk som bara går i sidled med någon liten knyck då och då. Väl inne vid land så får vi se att det är en gös och en stor sådan. Mr Hanky har som tur är tagit med karphåven och landningen blir helt problemfri och mitt nya pb på gös är landat. Efter vägning, mätning och fotografering så får fisken simma tillbaka och det känns alltid lika bra när man ser en stor fisk simma iväg helt obehindrat. Sen händer det inte mycket vettigt på resten av kvällen/natten så när som på en gös på runt 2kg för Bin Bladen men vad gör väl det med en sån fin fisk. Idag fick vi kört lite vertikal igen och jag får min första vertikalgös på 2,6kg och även en liten på 6-7hg. Sammanfattningsvis så var fisket trögt men vi var alla (och framförallt jag) väldigt nöjda.
Får inte heller glömma att efter hårda förhandlingar under hela gårdagen så har jag lyckats lura in Mr.hanky i Team Peanuts som fullvärdig medlem och det är riktigt roligt. (och ja, han skrev på papprena innan jag krossade B1&B2 PB gös)
Nu blir det till att ta en kylande dusch då det svider mer än lovligt på ryggen efter en heldag utan tröja. Får se vad det blir för fiske i veckan, kan nog kanske bli ett försök på Piggvar igen. Peanut Power!


fredag 4 juni 2010

Uppladdning inför morgondagen.

Så var arbetsveckan äntligen slut och eftermiddagen har spenderats i solen på balkongen drickandes pilsner, tjuvrökat och knutit tafsar till morgondagens gösfiske. Har även fått packat alla prylar och har landat i soffan med en kall Andersson (pilsnern Andersson alltså). Draken är i stan och firar att hon är färdig med högskolan med resten av klassen och det är hon väl värd så ikväll är man gräsänkling. Har suttit och kikat lite på bloggarna och det suger gött i PNC-tarmen när man ser alla som är ute och trimmar in det sista, men trotts det lyckade piggvarsfisket så får PNC klara sig utan Team Why Not även detta år. Får även ta en rejäl funderare om man nu lyckas lura in Mr.hanky team peanuts hur jag ska göra nästa år då jag har fiskat med Magnus och Thomas på PNC dom sista åren men på samma gång så fiskar jag nästan uteslutande med Mr.hanky och Captain Morgan resten av året. Om dom nu vill vara med vill säga, det är ju en tag kvar tills dess. Innan dess så ska man ju hinna landa en brutalgös och förhoppningsvis ett brunnslock till piggvar. Vädret för helgen ser ju ut att bli riktigt bra och pilsnerna står på kylning så det kan ju inte bli annat än en lyckad helg. Pratade med Bin Bladen förut (han ska också med) och han var lika taggad som jag men han hade redan packat och bedrev drakvård på hög nivå så att han får lov att följa med imorgon. Nu börjar det alldeles strax en hederlig actionrulle på TV och den får man ju inte missa nu när man har makten över fjärrkontrollen. Återkommer på söndag eftermiddag med en rapport om hur fisket har gått. Peanut Power!

onsdag 2 juni 2010

Piggvar i flytring!!!



Årets första första försök på piggvar och även första någonsin i flytring blev en succé. Fisket idag fick bli i byfjorden och platsvalet visade sig vara helt rätt. Mr.hanky började med att tappa en fin plattfisk och fick strax efter en skrubba. Efter ett mindre platsbyte så får han på en ny fisk och denna gången var det av rätt sort och han kan inkassera sitt första pb för året med en piggvar på 800g, grattis! Själv hade jag inte haft ett pet på grejorna men efter fotografering så missar jag ett misstänkt varnapp. Upp med grejorna och byter agn och efter 20 meters drift så får även jag en piggvar på 675g och dagen är räddad. Får även en skrubba i 5-6hg klassen efter en stund och så var det utjämnat. Det blir inga fler efter den och jag får erkänna mig besegrad då Mr.hanky fick dagens största. Flytet verkar hänga i och det är alltid lika roligt när man lyckas med dessa lite svårare arter. Våra fans B1&B2 drar över till gotland imorgon men dom är välkomna att boka in en lektion i varfiske när dom kommer hem. Får nog även försöka bearbeta Mr.Hanky lite i helgen så att han också blir en av medlemmarna i Team Peanuts framöver. Nu får det vara bra för idag. Peanut Power!