onsdag 11 augusti 2010

Dagens studiebesök i min lilla karpdamm började inte riktigt som jag hade hoppats. Jag hade bjudit in mr.hanky för att öka chanserna att fånga någon av dom 7 fiskar som förhoppningsvis hade överlevt. Ganska direkt efter att vi börjat fiska krokar jag en karp men efter en kort drillning och håvning konstaterar vi att fisken snarare hade minskat i storlek än ökat då den vägde knappa två kilo. Självklart hade jag glömt kameran hemma men mr.hankys mobil funkade lika fint. På en kort stund fångar vi ytterligare två i ungefär samma storlek plus två regnbågar. Misstankarna om att det var dvärgkarpar var ett faktum och besvikelsen var stor då vi byter ände av dammen och vi ser en karp som kryssar omkring. Efter en liten stund krokar mr.hanky en fisk som var betydligt större och efter en lyckad håvning konstaterar vi att fisken väger 7,9 kg och strax där efter krokar jag en fisk som kommer planandes över vattenytan då den bara vägde knappa två hekto. Det visade sig att mina karpar har förökat sig och att åt minstonde två årskullar har klarat sig. Mr.hanky krokar även en av de stora och efter en lång drillning bland diverse vattenväxter kan vi landa en karp på 8,3 kg. Totalt fick vi 7 karpar i väldigt varierande storlek och två regnbågar. Vädret var riktigt tråkigt med en hel del regn så det får bli en ny tur någon dag med fint väder så kanske vi kan lura någon mer av dom lite större fiskarna. En lite otippad men rolig framgång för team peanuts. Bilderna kommer lite senare när mr.hanky har fått in dom i burken. Peanut Power!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar