torsdag 29 september 2011

Gåsjakt&makrillfiske!

Tog ut en semesterdag idag och åkte ut till tjörnbon och gjorde ett nytt försök på gässen på morgonen. Var mycket fågel i farten men idag ville dom inte riktigt komma i skotthåll. Några var dock modiga/dumma nog att flyga för nära och två fick bita i gräset även idag. Packade ihop vid lunch och drog hem för att svida om till fiskekläderna och snabbt slänga i mig lite mat för att sedan dra ut på makrillfiske. Bokade under gårdagen in en tur med en av dom lokala makrillrävarna som hade lovat att visa hur makrillfiske med handmeta skulle gå till. En sådan utmaning kan man ju inte motstå men tyvärr inga spön med ut idag. Efter den långa båtturen från Ljungskile hamn ut till Ulvön så började bataljen. Körde med en krok medans Åke körde med två och ganska snabbt har han dragit ifrån med tre snabba och jag själv missat fyra. Skyller självklart på ringrostighet då handmeta är för gamlingar och att jag i normala fall bedriver regelrätt sportfiske. Tar en stund så börjar jag få upp några och utjämnar till fem-fem och en halvtimme senare har jag gått förbi till nio-sju och även dragit dagens största som vägde precis under kilot. Läromästaren erkänner sig besegrad och vi nöjer oss med dessa och beger oss hem. Tur för min del då jag nästan amputerade pekfingern i mothugget på den största makrillen och hade nada känsel med en halv rulle eltejp runt.
Glömde helt bort att ta bilder när vi var ute så det fick bli en riktig svenssonbild hemma på diskbänken.
Jobb imorgon men på lördag och söndag blir det jakt för hela slanten hemma hos bin bladen. Fickorna är fullproppade med ammunition och laddad till tänderna är jag så nu ligger rådjur och duvor pyrt till. Peanut Power!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar