onsdag 9 februari 2011

Lite nostalgibilder från norgeturen 2009

Blev sittandes framför datorn och kollade igenom lite gamla fiskebilder för att höja fiskesuget lite efter en ganska medioker vintersäsong än så länge. Fastnade i albumet från Röst sommaren 2009 och eftersom jag inte hade dragit igång bloggen då vi var där tänkte jag lägga upp några av bilderna nu istället.
Åkte ihop med lumparkompisen Christian och hans pappa Robert. Två galna gubbs från Tyskland som driver en restaurang ihop så maten var det verkligen inget fel på under resan.
Det här är en typisk Tysk/Svensk fika, schnitzel modell X-large och en starköl. Detta i väntan på tåget i Oslo.

Då detta var först turen till nordnorges underbara fiske för min del var förväntningarna enorma och besvikelsen var ganska stor då fisket dom två första dagarna var ganska dåligt. Men sen släppte det och detta var min första fisk över tio kilo någonsin. Torsken vägde 14,8kg och lyckan var total, men det skulle bli ännu bättre.
Detta blev den största torsken under resan för min del, en riktig gris på 20 kg prick. En helt sjuk känsla när den fullkomligt väller in i båten efter en riktigt go fight då den tog på bara 35 meters djup. Under ett par timmar fick vi en hel hög med fiskar mellan 13-20 kg. Gubbarna som bodde i stugan brevid, ett störtskönt gäng från dalarna var med oss och fiskade i samma område och dom låg inte långt efter oss i storlek denna dag.
Dagens tre största fiskar. Min på 20 kg (126cm) Christians på 18,2 och Johans på 16,1 kg.


Det blev en hel del fiske efter Hälleflundra också men där gick det inte lika bra, blev bara en liten och den hade jag turen att få. Där var vi nog lite naiva och trodde att det bara var att nöta på, men så här i efterhand när man har hunnit att tänka igenom allt så gjorde vi många småfel. Men det är alltid lätt att vara efterklok och jag var mer än nöjd med resan ändå.

Det blev ett par småturer efter rödspätta och det var det ingen brist på heller. Fick inga monsterstora men jag kom över kilot och en hel hög med sandskäddor i 7hg klassen. Lite skillnad mot dom här hemma. Självklart fick vi en och annan lubb och även havskatt. Tyvärr var det ingen storsej inne under den veckan vi var där och det kom endast upp en över tio kilo på hela campen. Men man ska väl ha något mer att se fram emot för helt klart är att jag ska upp igen.
Nu är det ju bara två veckor kvar tills jag åker ner till Kenyas kust och Lamu som ön heter som vi ska bo på. Där ska man förhoppningsvis få tampas med både GT och diverse svärdfiskar och förhoppningsvis så finns det tillgång till Internet så jag kan få lägga in lite goa bilder direkt på plats. Peanut Power!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar