måndag 20 februari 2012

Så var den sena premiären avklarad och genast kom jag ihåg varför jag inte hade haft mer bråttom ut. Det blev som planerat jag själv, mr.hanky och B2 som vågade oss ut denna dag. Både B1 och korvmästarn låg hemma och skakade i  fosterställning, piskade av sin drakar med utegångsförbud och Captain Morgan sitter hemma i bilen och väntar på att köra till BB.
Snöfall och blåst på förmiddagen med riktigt kinkiga gäddor gjorde att endast en liten lyckades bli krokad av B2. Vid lunch bytte vi plats och samtidigt sprack det upp helt och solen stekte. Satt i lä och mådde riktigt gött och B2 gjorde det samma. Mr.hanky som bekant har hela alfabetet kunde ju inte sitta still och satt ute i blåsten (efter att han hade tagit av sig flytoverallen) och pimplade till inga världens nytta. Efter en stund kom så en namne till mr.hanky ut och hann väl inte mer än få hål på isen så låg där två fina borrar på dryga halvkilot på isen ock stack i ögonen. Gäddfisket var precis lika trögt på eftermiddagen med endast två små slipsar för B2 som resultat och fast vi körde till skymningen så ville ingen av dom stora vara med och leka denna dag.

Nu hoppas vi på att detta var första och sista ismetepasset för i år och satsar på gäddfiske i öppet vatten framöver. Semesteransökan för vårfisket är inskickad så nu laddar vi för det istället. Peanut Power!

lördag 18 februari 2012

Tro det eller ej men imorgon blir det fiske för första gången i år. Ett ismetepass med mr.hanky och B2 är inbokat. Fiskeprylarna är packade och draken fastlåst i sina kedjor så nu ska det mycket till om det inte ska bli något fiske. Peanut power!

söndag 5 februari 2012

Grisig helg! (svärmorsvarning utfärdad)

Kom mig allt ner till mr.funck i fredags även om det blev en aningen sent pga köerna på motorvägen.
Som vanligt när man kommer dit ner blir man alltid utskälld så fort man stoppar foten innanför dörren men inte av hans drake utan av de tre mycket trevliga taxarna som låter familjen funck bo i deras hus. Maten var färdig och det bjöds på viltköttbullar som slank ner fortare än när gurkorna blir av med draggen (vi snackar överljudshastighet).
Jakten var planerad från sju på kvällen och så länge vi orkade in på natten. Att det var minus 15 ute är ju inget som hindrar riktiga män från att sitta utomhus i fem-sex timmar men varför frysa när man kan sitta i funckens jaktkoja med fotogenvärmare.
Grisarna lät inte väntas på sig och redan vid niotiden kom det ut två grisar på åteln. Men med sämsta tänkbara vindriktning fick dom förmodligen känna lukten av funcken som luktar ganska dåligt och så såg vi inte dom mer den kvällen. Ett glapp i skottgluggen gjorde att även med värmare så blev det lite småkyligt i kojan och när fotogenen tog slut så blev det riktigt kallt så vid halvtvå gav vi oss och åkte hem.
Lördagen ägnades dagtid till att se lite av Halmstad i dagsljus, kolla in funckens jaktmarker och kolla av lite nya spår efter grisarna. Hem en sväng och äta vildsvinsgryta och ladda om för en ny drabbning. På kvällen var värmaren fulltankad och gluggen igentätad vilket gjorde vistelsen betydligt trevligare och det var bara till att vänta. Minimalt med aktivitet gjorde att vi i omgångar höll lite koll på insidan av ögonlocken men vid midnatt kommer det ut två grisar och denna gången kände dom inte lukten av oss och börjar äta av majsen som låg på åteln. Tjugo minuter senare har en av dom fått en 9-3x62 genom hjärtat och det är bara till att följa det rikliga blodspåret (såg ut som någon tömt en låda med med sprayfärg) 40-50 meter och konstatera att min första gris vägde ca 65 kg.

Ett stort tack till funcken som bjudit ner mig och gjort det möjligt att kunna kryssa av en ny art i boken och även ett stort tack till resten av familjen för trevligt sällskap och överseende med våra något sena hemkomster.
Ska försöka bryta trenden med att bara jaga och fiska lite mer framöver men jag vågar inte lova något. Förmodligen krävs en riktig bläcka för att komma ur denna jaktfeber och för att vara säker på att det blir ordentligt gjort så drar jag och elektrikern ner till stora staden på lördag med whiskyprovning mitt på dagen som uppvärming så ska väl det lösa sig.
Peanut Power!!

fredag 3 februari 2012

Är på väg mot Halmstad och grisjakt hos mr.funck ikväll/natt. Slutade tidigt och åkte i god tid hemifrån för att hinna ner utan att stressa. Det verkar ju skita sig fett då jag borde ha varit framme nu men har fyra mil kvar och har fastnat i bilkö på motorvägen. FAN rent ut sagt!!!

torsdag 12 januari 2012

Sista guldkornet 2011

Så får det bli ett sista guldkorn från 2011. Körde ju ett par pass i flytringen efter gädda i våras ihop med mr.hanky. Var väl egentligen ganska trögfiskat under hela våren och något mängdfiske blev det ju inte på någon av turerna men det började bra med ett nytt flug-pb för mr.hanky på 7,5kg där han gick förbi mitt gamla flug-pb från kaitumsjön uppe i lappland.

Men lagom tills gäddleken nästan var över lyckades jag äntligen få lurat en gädda över nio kilo och slippa ligga fetsist i den interna gäddligan. En gädda på 9,1 kg är inget monster på något sätt men nu är det bara hg kvar tills 10:an sitter där och just 2011 visade det sig att just denna fisk skulle vara extremt viktig.
Ärkerivalerna i team gurka är ju två herrar som helt har snöat in på rovfiskar och både B1 och B2 har flera fina gäddor över mitt pb på sina samveten där båda två har 12+ som pb. Varje år har vi försökt att slå dom och Captain Morgan satte skräck i dom förra året med en 10+  men det räckte inte och inte en enda gång har vi lyckats fram tills 2011. En förkrossande seger där dom fick bita i gräset och som sent skall glömmas. Märkbart är att dom inte tänker låta detta hända igen och dom fula tricksen lät inte vänta på sig.
Vi går ju alla och väntar på stabilt väder så att vi ska kunna fiska gädda även i år. Om det sen blir på isen eller i båten spelar inte så stor roll men en förutsättning är ju att man har färskt agn i frysen när tillfälle ges.
I helgen skulle agnförådet fyllas på och dum som jag är sättter jag mig i fiendebåten ihop med B1&B2 i tron om att vi ska ut och fiska sill. I ett desperat försök att dra ifrån eller sinka team peanuts i årets gädd-race hade B2 "glömt" att ta med sig lodet ut och efter några halvtappra försök i fjorden ger vi upp utan sill. Ska inte gå på denna mina igen och nästa gång blir det visitation innan vi åker hemifrån. Nu är det ju 2012 och snart är jaktsäsongen slut och fisket kan åter ligga i fokus men några pass på landbacken till ska jag nog hinna med. Peanut Power!

torsdag 5 januari 2012

Ytterligare ett par guldkorn från 2011

Tanken var för min del att fiska betydligt mer piggvar än jag gjorde men jag fick i alla fall satt ett nytt PB och anmält det som reg vilket var riktigt kul.
Mr.hanky har ju under 2011 fått ett kraftigt återfall i karpfisket och vid några tillfällen följde jag med honom när det var fokus på fiske med flytande beten. Gick väl inte jättebra för min del men en av turerna slutade i min specialdamm och där fick jag knipit en på doggy, riktigt kul och spännande fiske.
Sen var ju avslutning i PNC en höjdare för min/våran del och vi lyckades knipa en tredjeplats i riktigt grisigt väder.

Har några till där årets höjdpunkt kommer men det tar vi en annan dag. Peanut Power!

Bra start på jaktåret

Har varit ledig denna veckan och jagat rådjur ett par av dagarna. Måndagen bjöd på riktigt bra jakt hemma hos bin Bladen men endast en get i pass för min del som fick springa vidare (måste ju tänka på återbäringen)
Onsdagen var jag medbjuden till Brastad hos Robban som har drevern Tyson som brukar vara med oss och jaga och där var det ingen brist på vilt heller. Morgonen började med ett knippe rådjur på ett gärde och inne i skogen gick vi på älg på lagom till vi skulle släppa. Bin Bladen hamnade i ett riktigt "stråk" för dagen som började med ett stänkdjur som sprang förbi honom bara kvarten efter vi hade börjat och när drevet en haltimme senare kom närmare sprang smaldjuret förbi honom och sen sprang det inte mer.
Idag har det varit lagom innesittarväder och en sovmorgon satt inte helt fel. Däremot får vi väl se vad det kan bli under morgondagen, fiskesuget gör nog att det kan bli gädd eller sillfiske. Får se under kvällen vilket det blir. Peanut power!