torsdag 29 mars 2012

Trögt fiske!

Har kört ett pass efter färna sen lunchtid idag men dom var verkligen inte på humör. Ett par braxar och en ny art som jag tror få gå under benämningen  mjörv då den såg ut att ha blivit till under något swingersparty i ån.
Inte ett vettigt napp på hela eftermiddagen kändes surt då vattenföringen var helt ok och soligt väder. Får bli ett senare projekt för imorgon blir det drakvård-delux med spa och köpedricka (femårsdag med tanten ska firas).
Kommer ju hem redan på lördag så det är ingen större fara med fisketiden men däremot så ska ju självklart vädergudarna vara vrångare än vrångast och leverera skitväder med minusgrader bara för att man har tagit semester. Kan bara solen lysa lite och det inte blåser storm så ska det ändå nötas på slätvaren hela veckan.
Peanut Power!

måndag 26 mars 2012

Lördagens fiske!

Lördagens fiske blev en triumf för team peanuts. Vädret var väl kanske lite för fint och tempen var lite väl hög i vattnet så förväntningarna var inte jättestora från min sida. Morgonen började med att mr.hanky hade med en efterföljare helt in till båten som pep iväg rätt emot min jerk som den inte kunde motstå. En fisk i sjukilos klassen och B2 som hade fått äran att följa med låg genast i underläge. Trögt fiske över lag men helt klart var att B2 inte gjort sin jerk-träning under vintern då jag fick lurat upp fyra, mr.hanky två (med en sjukilos i topp) och B2 fick två små efter att ha gått över till att fiska med en  babyzalt.
Under förra veckan försökte han även med psykningar i form av uppklistrade lappar på min ytterdörr

men han borde nog lägga sin energi på jerk-träning istället med tanke på hur det gick i helgen. Vi behöver väl inte säga mer än 10,6kg, 9,4kg och 9,4kg som topp tre i gäddligan. Mr.hanky är så säker på att det redan är avgjort att han redan har börjat meta karp och det med framgång. Får väl se om det inte kan bli något gäddpass  till i veckan för min del men sen blir det all in på slätvararna när det gäller fulla fiskepass. Kan säkert bli något kvällspass på färna också då det skall in ett reg till bokföringen. Peanut Power!

lördag 24 mars 2012

Nytt gäddpass idag!

Efter framgångarna förra helgen har förfrågningarna öst in och B2 var till slut den som var vilig att betala mest för att få följa med ut så idag kommer vi att ha fienden med i båten. Hoppas på att det inte är för sent så får vi väl se om det kommer upp några monster under dagen. Peanut Power!

lördag 17 mars 2012

Så var första målet avklarat!

Gristråkigt väder hindrar ju inte riktiga män från att dra ut på fiske så medans gurkorna låg hemma under täcket och samlade pluspoäng imorse så var jag och mr.hanky på väg ut för att jaga storgäddor. Trögt fiske var att vänta så när första snipan högg efter en stund steg humöret ganska fort. Ett par kontakter senare så kändes det nästan som att det skulle bli skapligt fiske för att sedan inte känna ett pill. Efter att ha betat av ett par lokaler så parkerar vi drak-båten och börjar kasta. Efter några kast inbillar jag mig att jag känner ett litet pill på jiggen och gör ett längre spinnstopp och efter två vevtag kommer dagens hugg. Får upp fisken i ytan direkt och ser att den är lång men vågar inte riktigt hoppps att den är i PB-storlek. Får in fisken till båten på en gång men sen kör den runt och under båten en jävla massa gånger innan mr.hanky kan håva den. Satte riktigt hård press på fisken men är riktigt förvånad att den orkade med att kämpa som den gjorde i det kalla vattnet. Väl i båten konstaterar vi att tian är spräckt och efter vägning kan vi även konstatera att mitt nya pb landar på fina 10,6kg fördelat på 116cm.


Så har team peanuts lagt ribban gentemot gurkorna så nu är det upp till bevis om dom mäktar med pressen eller inte. Första målet för året är uppnått och nu ser jag fram emot resten av våren. Peanut Power!





tisdag 13 mars 2012

Ännu en glad nyhet!

Efter att Captain Morgan suttit  i sin bil redo att kör till BB i snart en månad och även hunnit med att köra upp ett par tankar i bara tomgångskörning så fick han äntligen köra av gårdsplanen under gårdagen. En ny medlem till teamet är född och återväxten är räddad. Längd och vikt är än så länge okänd men det är garanterat både reg och guldnål. Ett stort grattis till hela familjen!
Peanut Power!

måndag 12 mars 2012

Lite blandat från veckan

Blev en heldag efter de stora gäddorna igår med klent resultat (in i helvetes jävla karatedåligt resultat). Körde ihop med mr.hanky och vi testade nog allt utom mete men utan framgång, inte ett hugg på hela dagen. Mr.hanky körde även lördagen ihop eller emot gurkorna beroende på hur man ser det med samma härliga resultat. Bara att konstatera att dom inte riktigt har kommit in för stundande lek ännu.
Fick ju äntligen åkt upp till Captain Morgan och fått på dekalerna på båten förra helgen och jag måste säga att jag blev nöjd även om jag lyckades med att få på dom lite snett.
Draken hemma blev rörd till tårar vilket är fullt naturligt när man får en sådan fin farkost uppnämnd efter sig. Hämtade den i lördags så nu står den på hemmaplan redo för vårfisket och jag kan konstatera efter gårdagen att flyter gör den fortfarande och motorn funkar den med.
Har varit iväg på väskdängarkursen större delar av förra veckan och eftersom jag knäcker fett på denna kurs (självinsikt, förmodligen inte) så ändrades datumen för finalen med en vecka vilket gör att dom inte behöver flytta på PNC för min skull. Riktigt jävla kul att jag kan vara med och nu får ju helt plötsligt vårens fiske ännu mer betydelse än att bara knäcka slätvaren. Sjukt taggad är jag så det ska bli riktigt spännande dom närmaste månaderna. Peanut Power!

PS. Den som har gjort rättstavningprogrammet till blogger borde få sparken, får stavfel på bland annat mete men inte karatedåligt. DS

söndag 4 mars 2012

Kort rapport!

Har varit ute med b2 och försökt på gädda hela dagen. Riktigt surfiske med ett par efterföljare och en landad på cirka fem pannor för b2. Koman är total så nu blir det inte mer för den här gången. Peanut power!