onsdag 26 oktober 2011

Då var man ett steg närmare ett lyckat fiske efter gårdagens svidande nederlag. Gjorde en satsning på grov gädda med nyinköpta paravanerna och utrustad med den nya elmotorn som jag fick i present av gubbsen. Flötestrollade sillar och makrillar och körde helt pelagiskt över ganska stora djup efter tips från stenugsundsmaffian och vädret var skapligt men dimmigt på förmiddagen. Lagom tills dimman skingrade sig började ostvinden att öka och riktigt stöning sidvind gjorde kanske inte flötsetrollingen helt optimal för en nybörjare men får ändå ett hugg i blåsten och drillar en fisk av riktigt bra storlek en stund utan att lyckas få upp den på synbart djup och tyvärr går den vinnande ur dragkampen. Riktigt surt då det var enda fisken som ville vara med under dagen. På eftermiddagen ger jag upp och kör upp på läsidan av sjön för att slippa blåsen där det inte kändes riktigt lika spännande men kan istället njuta av riktigt gött oktoberväder.
Kan nu vädret bli bra framöver och tillfälle ges så ska det bli mer flötestrolling då metoden känns riktigt giftig för dom stora men till helgen bli det nog jakt hos bin bladen då det även rycker i avtryckarfingret. Peanut Power!

söndag 23 oktober 2011

Har varit en lugn helg med en helt civil lördag och idag lite regnbågsfiske och korvgrillning med draken, Captain Morgan med familj samt mastodontfilmsmats och hans drake. B1 med familj gjorde ett studiebesök men kom helt obeväpnade och siktade enbart in sig på korvgrillning. Fisket var riktigt dåligt trots finväder och vi såg bara två vak på hela dagen varav ett på korvbröd. Vädret var ju som sagt inget att klaga på idag och det ser ju ut att hålla i sig så det finns stor risk att det ryker en semesterdag på tisdag för att få in lite seriösfiske. Peanut Power! 

tisdag 11 oktober 2011

Älgarna - Team Peanuts 2-0

Två heldagar avklarade och inte en älg i syne på hela tiden. Mycket färska spår både igår och idag gjorde att det kändes väldigt hett men dom verkar vara väldigt nattaktiva då vi inte sett något alls under nästan 23 timmars jakt. Avslutade dagen i bästepasset hemma i morsans kök då en ko med kalv har bedrivit steppdans i hennes trädgård dom senaste två nätterna och har även våldtagit båda äppleträden. Dom vågade inte visa sig så länge jag var där men fortsätter dom så får det bli att ställa bilen gömd och sova över så ska dom nog få smaka.
Ett hattlyft är även på sin plats då bin bladen fick skjuta sin första älgtjur på morgonen idag.
Bin bladen som även är känd som Captain Long John Silver och president för Team Budget ( http://teambudget.bloggsida.se/om ) lever ju för mottot budget och gjorde ingen besviken. Tjuren han fick haft ihjäl var både halt och vanskapt då hornen såg ut som stryk enligt honom själv och oätlig pga skadorna i bakbenet. Ryktet säger att hornen är skickade till en konservator som skall göra en teambudget-vapensköld av dom.
Enda som inte går under mottot budget var avståndet han sköt på. 260 meter uppmätt med avståndsmätare är respekt, så långt går inte mina niotreinihelvetkulor ens om jag skulle försöka lobba in dom.
Nu blir det jobb resten av veckan så får vi se vad som händer till helgen. Peanut Power!

söndag 9 oktober 2011

Uppladdning!

Gårdagens jakt blev väl inte riktigt som jag hade tänkt mig. Mördarmaskinerna hade ett par drev men inget skjutbart som kom min väg. Däremot satte dom fart på en älgko med kalv som kom bokstavligt rätt i knät på mig. Stod ungefär tre meter ifrån min ryggsäck när dom kommer travandes rätt emot mig och med ungefär en meters marginal missar dom min nya ryggsäck. Tur för dom att det inte var måndag.
T1&T2 värmer upp.

Idag blev det en sväng med 6,5:an på morgonen men det var dåligt med aktivitet, får hoppas på morgondagen istället.
Är i full gång med diverse rutiner så här kvällen innan älgjakten. En hel hög med olika pålägg är stekta och ryggan är provpackad så nu ska det bara stå en älg i vägen imorgon så är saken biff. Peanut Power!

fredag 7 oktober 2011

Fredagsmys!

Hade tagit ledigt idag för att jaga rådjur men morgonjakt var bara att glömma då det blåste och regnade som bara fan. Fick bli en slappmorgon och en lunch med draken för att sedan möta upp jägmästarn uppe på den enorma jaktmarken uppe i dalsland för att kolla statusen på ett av jakttornen som vi inte hunnit kolla innan. Tog självklart med mig 6,5:an och eftersom vädret var betydligt bättre så satt jag kvar på eftermiddagen då draken skulle på after work och chansen på råbock hemma i soffan är minimal. Såg inte ett rådjur på hela eftermiddagen och precis när jag reser mig för att bryta får jag syn på en räv som kommer rätt emot mig. Får upp bössan precis lagom till att få se rävjäveln gå in i högt gräs och ser bara svansen sticka upp som en vimpel på en radiobil. Ser hur den går mot en stubbe och han går och hoppar runt stubben säkert 150 varv innan han gör missen att hoppa upp på den.
6,5:an är ju i praktiken målsökande och han kom aldrig av stubben.
Som sagt, det finns fredagsmys och så finns det FREDAGSMYS! Imorgon blir det jakt med jägmästarn och hans mördarmaskiner, får se om dom kan lura några villebråd i pass. Peanut Power!

torsdag 29 september 2011

Gåsjakt&makrillfiske!

Tog ut en semesterdag idag och åkte ut till tjörnbon och gjorde ett nytt försök på gässen på morgonen. Var mycket fågel i farten men idag ville dom inte riktigt komma i skotthåll. Några var dock modiga/dumma nog att flyga för nära och två fick bita i gräset även idag. Packade ihop vid lunch och drog hem för att svida om till fiskekläderna och snabbt slänga i mig lite mat för att sedan dra ut på makrillfiske. Bokade under gårdagen in en tur med en av dom lokala makrillrävarna som hade lovat att visa hur makrillfiske med handmeta skulle gå till. En sådan utmaning kan man ju inte motstå men tyvärr inga spön med ut idag. Efter den långa båtturen från Ljungskile hamn ut till Ulvön så började bataljen. Körde med en krok medans Åke körde med två och ganska snabbt har han dragit ifrån med tre snabba och jag själv missat fyra. Skyller självklart på ringrostighet då handmeta är för gamlingar och att jag i normala fall bedriver regelrätt sportfiske. Tar en stund så börjar jag få upp några och utjämnar till fem-fem och en halvtimme senare har jag gått förbi till nio-sju och även dragit dagens största som vägde precis under kilot. Läromästaren erkänner sig besegrad och vi nöjer oss med dessa och beger oss hem. Tur för min del då jag nästan amputerade pekfingern i mothugget på den största makrillen och hade nada känsel med en halv rulle eltejp runt.
Glömde helt bort att ta bilder när vi var ute så det fick bli en riktig svenssonbild hemma på diskbänken.
Jobb imorgon men på lördag och söndag blir det jakt för hela slanten hemma hos bin bladen. Fickorna är fullproppade med ammunition och laddad till tänderna är jag så nu ligger rådjur och duvor pyrt till. Peanut Power!

måndag 26 september 2011

Efterjobbetfiske

Mr.hanky ringde på förmiddagen och undrade om jag skulle hänga med på en fiskesväng efter jobbet. Kollade snabbt vädret och konstaterade att det skulle regna lite men hade inget annat vettigt planerat så varför inte. Fick bli en sväng med flugspöt efter regnbåge/öring och lagom till vi kom fram spöregnade det. Fick snabbare än stålmannen svidat om till vadarbyxor och jakthatten i goretex (hetare outfit får man leta efter) och tänkte att nu kan det fan i mig regna hur mycket det vill och det gjorde det nästan hela eftermiddagen. Skurar med inslag av spöregn och kanske en hel kvart med uppehåll på 3,5 timmar.
Vi fick lurat upp var sin båge och ett knippe abborrar innan det blev för mörkt och sämre avslut på dagen kan man allt ha trotts vädret.
Peanut Power!