tisdag 26 oktober 2010

Förkylning och fiskesug.

Har dragit på mig en förbannat tröttsam förkylning som självklart har satt sig i näsan och bihålorna så näsan rinner och man pratar som om man hade haft ett par fendrar uppkörda i näsan. Och vad gör man när man inte kan träna på kvällen, jo självklart ser man vad det är på dumburken och där visas det ju inte mycket vettigt så då kollar man igenom alla bloggar om hur fisket är för dom som är lyckligt lottade och kan vara ute och fiska en fin tisdag som denna och fiskesuget kommer som ett brev på posten. Har man då pratat med Captain Morgan tidigare på dagen om hur bra trollingfisket är just nu så är fiskesuget på topp. Har kalkylerat ut att förkylningen bör vara borta på fredag och hade tänkt ta en ledig dag för jakt men fan vet om det inte får bli lite fiske istället, får suga på den karamellen en stund innan jag bestämmer mig. Förmodligen hinner väl vädret ändra sig till snöstorm innan fredag så det blir väl som vanligt att man får bestämma sig på torsdag kväll.
Har även suttit och kolla igenom lite gamla fiskebilder och hittade bland annat den här bilden från förra våren som kanske inte är den bästa kvalitétsmässigt, men som faktiskt är en av dom första bilderna på dåvarande hela Team Peanuts i teamtröjor (innan mr.hanky var fullvärdig medlem) och en riktigt lyckad fiskedag.
Om det är någon som undrar varför det på ekolodet ser ut som bananer ibland kan ni titta på dessa fiskar så förstår ni varför ;-)
Nä som sagt, bilden är ingen höjdare men denna fisketur ligger nog bland topp 10 i roligaste fisketurer så den får allt åka med ändå.
Nu får det vara färdigbloggat för den här gången så hoppas jag att det är dagsfärska bilder nästa gång. Peanut Power!

lördag 23 oktober 2010

Båda jaktmaskinerna skötte sig jäkligt bra idag och förmodligen har jag slitit ut säkringen på bössan idag då det har varit sååååå jä_la nära flera gånger utan att få chansen att elda på. Nu stundar en jävulsk vapenvård då det dom sista två timmarna regnade konstant och förmodligen krävs det både ett varmt bad och whiskey innan man har fått normal kroppstemperatur igen. Fiskesuget blev en aning dämpat efter allt regn så någon eftermiddagstur blir det inte idag. Återstår att se vad det blir imorgon.

Och en liten hälsning till mr.hanky: Det var bra att du tagit in draget till bilen så att det är både torrt och varmt när det skall målas, för du har väl inte glömt att jag har en extranyckel till din lägenhet. Peanut Power!

fredag 22 oktober 2010

Så var det helg igen och redan känner man pressen av att hinna med alldeles för mycket på alldeles för få timmar. Morgondagens aktiviteter är inte riktigt spikade än men helt klart blir det rådjursjakt på förmiddagen och beroende på hur dom små jaktmaskinerna (taxarna) sköter sig så kanske man hinner att klämma in ett par timmars piggvarsfiske på eftermiddagen. Vädret verkar ju helt klart lovande så man borde ju passa på med tanke på hur få pass man har gjort denna höst. Är det någon mer som skulle bli sugen på piggvarsfiske inom dom närmaste veckorna är dom välkomna att höra av sig då min vapendragare mr.hanky är nere bland svamprökande grodätare i Belgien och jobbar i några veckor till.
Söndagen vågar jag inte riktigt planera än då draken inte har kommit hem ifrån jobbet och förmodligen har synpunkter på men vi får väl se.
En liten parentes som inte har något som helst med jakt&fiske och andra viktiga saker var att jag på hemvägen idag blev omkörd av en vit S80 vilket inte var så konstigt kanske förutom att den hade en dragkrok målat helt i rosa, såg för jävla skojigt ut. Tyvärr så hann jag inte få fram mobilen och ta kort på den men genast slog mig tanken att mr.hankys bil har också dragkrok och han är i Belgien, hehe. Om man skulle ta och åka ut en snabb sväng och se om dom kanske har någon rosa hammarlack på biltema innan draken kommer hem. Peanut Power!

söndag 17 oktober 2010

Lite blandat från dagens fiske och den senaste tidens aktiviteter.






Har varit lite dåligt med både fiske och uppdateringar på bloggen den sista tiden men idag fick man tummen ur att både komma ut och fiska lite och även blogga. Har inte hållt i ett spö på en månad och faktiskt så har suget inte heller infunnit sig och eftersom jakten också är ett intresse som ligger varmt om hjärtat så har det blivit en del av det den sista tiden. Resultatet har väl inte varit superbra men observationerna under älgjakten har sett lovande ut för höstens rådjursjakt och under gårdagen var jag uppbjuden till BinBladen på lite småviltsjakt och när jakten var slut så hade vi fått en hare med oss hem. Dagens fiske var en social tur med draken, Capain Morgan och båda hans drakar. Det fick bli lite regnbågsfiske och korvgrillning i riktigt skönt höstväder och även om fisket var riktigt trögt så lyckades vi lura tre stycken (jag fick två) och fiskesuget börjar så sakterliga återkomma. Har ju faktiskt under fiskeuppehållet även bokat en resa ihop med mr.hanky till Kenya för att fiska diverse snabbsimmande fiskar under nio dagar i slutet på februari nästa år, en lite för tidig 30-års present som förhoppningsvis kommer att bli en riktig drömresa. Peanut Power!

onsdag 22 september 2010

Eftermiddagsnöje.

Det fick bli ett litet metepass kombinerat med inskjutning av älgstudsaren efter jobbet. Började med att dra två smällar med min 93x62 eller som jag hellre kallar den "93 in i helvet" och konstaterade att siktet fortfarande var riktigt inställt och att det fortfarande gör jävligt ont i axeln att skjuta sittandes med stöd. Efter det tacklade jag om och laddade för karpmete. Mr.hanky som också var med var redan klar och så började vi fiska. Efter en stund krokar mr.hanky en av dom största som var ganska lugn till en början men när det blev dax för håvning var den inte riktigt lika beskedlig och efter en misslyckad håvning gick den runt den enda grästuva som fanns i närheten vilket slutar med att mr.hanky fick ta sig ett ofrivilligt bad. Tyvärr hjälpte inte detta och fisken kom undan. Efter denna batalj fortsätter vi att fiska och får två mellanfiskar på 1,5-2kg och en hel hög med babykarpar och även en regnbåge. Det blev ingen mer storkarp och nu får dom vila sig tills i vår då vi ska kolla hur stora dom är innan lek. Peanut Power!

söndag 19 september 2010

Piggarsfiske ifrån land.

Efter att man hade gjort sin samhällsplikt och gått och röstat på morgonen åkte jag in och hämtade upp mr.hanky som för dagen inte var riktigt körbar då han hade ätit kräftor under kvällen igår. Piggvar var målet och idag fick det bli fiske ifrån land då det blåste lite för mycket för flytringarna. Då vi ville vidga våra vyer lite så skulle vi göra ett försök i hafstensfjoren och redan efter en halvtimmes fiske så krokar och landar mr.hanky en fin piggvar på 1.300g och förhoppningarna steg om att fånga ett brunnslock. Så blev inte fallet och under resten av dagen hade hade vi inte kontakt med någon mer piggvar och än en gång fick man erkänna sig besegrad. Det kan och får man ta då målet för dagen var uppfyllt och att åka ut själv är för jä_la tråkigt så man får stå ut med några nederlag. Nu blir det till att lura ut vart man skall åka nästa gång och så får man väl beta av några dagar på jobbet. Peanut Power!

måndag 13 september 2010

Sammanfattning ifrån sundet.







Fisket i helgen gick inte riktigt våran väg med 11 landade arter där endast 8 var godkända. Vi började med att fiska slätvar och piggvar på lördag morgon men med ganska hård ström och riktigt mulet väder sket det sig med besked och vi la alldeles för mycket tid innan vi fick ge oss. Fisket resten av dagen forsatte i samma mönster och de enda två fiskarna av storlek var två skrubbor på 936g och 850g och fram på dagen när det började blåsa lite och vågorna blev högre så blev Magnus sjösjuk med följden att vi var reducerade med en man resten av eftermiddagen. Fick även i samma veva som Magnus blev dålig det tråkiga beskedet att en god vän som dessvärre har varit svårt cancersjuk hade gått bort under natten så det gjorde väl inte att man blev mer fokuserad. Vi fick skrapat ihop fem arter men ingen av storlek förutom skrubban så poängen blev där efter.
Söndagen började med att det inte kom något vatten ur skvallerröret på motorn så innan vi fick kollat så att kylningen fungerade så hade det gått 30 minuter av tävlingstiden och stressen steg då vi ville ut och försöka reparera lite av den dåliga starten från lördagen. Vi hade planerat in fem arter och förhoppning på någon bonusart. Vi började med kolja vilket vi trodde skulle bli lätt men den tanken får man nog aldrig tänka när det gäller fiske. Vi fick till slut en kolja på 8hg som vi fick nöja oss med. Sill och torsk stod på schemat och sillen är nog den enda fisken som det inte är några problem att få då stimmen är enorma, dock fick vi ingen torsk. Efter det var det makrill och näbbgädda som gällde och vi hann nästan inte mer än få i mäsksäcken och en flötmeta innan den första makrillen högg och inom fem minuter hade vi landat två 7hg makrillar och missat ett par. Sen var det stendött och vare sig makrill eller näbbgädda ville nappa på en bra stund. precis när vi skulle byta plats för att få en näbbgädda får Magnus på en makrill som visar sig vara ett hg större än dom andra och efter det får vi inget mer.
Vi slutade på en 19:e plats med strax över 500 poäng och rent personligt är jag riktigt besviken då jag hade hoppats på betydligt bättre resultat och lite förväntningar på ett reg eller två.
Fisket över lag verkade ha varit trögt och ser man i resultatlistan med flera storlag som inte ens hamnade på topp tio så bekräftar väl det också lite att sundet inte visade sig från sin bästa sida. Får väl nöja mig med att jag fick höjt mitt pb på skrubba som jag tyvärr glömde ta kort på men jag får väl fånga en större istället.
Nu blir det till att sikta in sig på höstfisket här hemma och förhoppningsvis få en riktig gris till piggvar, kanske redan till helgen.
Peanut Power!