söndag 10 mars 2013

Uppe och väcker tuppen!

Det är inte varje morgon (som tur är) som man är uppe och har gjort färdigt allt 05:15 men idag ska vi ta dom tidigt och stora rovfiskar är målet. Skäggia farbrorn och hela hans klan kommer med ut och det har utlovats färskt agn och mycket skitprat så dagen kan ju inte bli annat än grym. Peanut power!

fredag 8 mars 2013

Lockjakt på räv!

Äntligen! Efter en si så där sex-sju pass i rad utan framgång så lyckades jag i förrgår få fram en räv på lock uppe hos bin bladen. Lite lätt skjutkåt så tryckte jag av för tidigt på en travande räv på ca 100 meter och en generalbom blev resultatet. Fram med hund och syna skottplats mm men den räven hade turen på sin sida. Högst taggad av att ha fått fram en så drog vi till ett nytt ställe igår med det gamla vanliga resultatet, suck. På hemvägen åkte jag förbi jägmästarn och reglerade en skuld och fick på samma gång reda på att det strukit omkring en räv på en av hemmamarkerna i förra veckan och att det var fritt fram att pröva. Ladda bilen full med jaktprylar och åkte direkt efter jobbet och satte mig. Efter 32 minuters lockande tänkte jag ge mig och börjar resa mig och får då syn på räven i ögonvrån på ca 130 m. Sätter mig igen och gör ett par lock vilket gör att han springer rätt mot den lilla snurrmojengen som står några meter ifrån mig som skall funka lite som en bulvan. När han har 25 meter kvar rundar han snurran och ställer upp sig med full bredsida och så var saken klar. Lite is i magen lönade sig och vid första anblicken såg han riktigt fin ut men på nära håll så visade det sig att han hade skabb så det var skönt att han slapp genomlida det avslutet på livet. Lilldraken var skogstokig i bilen på hemvägen då han fick åka med i sopsäck hem till soptunnan och nu ligger hon och surar i köket så jag får väl försöka ett par gånger till innan det är slut. Imorgon blir det drakvård men på söndag kan det nog bli en heldag efter lämplig rovfisk. Peanut power!

måndag 4 mars 2013

Det var en helt klart trög fiskedag igår. Vi var fem man som körde och ett trettiotal spön var ute men endast tre hugg på hela dagen där min fisk på 4-5 kg var den enda som kom upp. Och det satt fan i mig långt inne då den simmat rätt in vassen och eftersom vi inte ville lämna den där med krokar i munnen så började vi borra hål i linans riktning och fiska upp spöt lite närmare i etapper. 18!!! jävla hål krävdes det innan vi kom såpass nära fisken att den gick loss och den kunde landas. Här snackar vi laginsats då alla fem fick borra och köra ner händer och armar under isen för att fiska tag i linan. Vi hade ju alla ett mål och det var en stor fisk så vi fiskade medvetet på en plats som är något av en chansning så när det väl kliver på en fisk vill man ju inte lämna den att dö inne i vassen. Annars hände det inte mycket spännande under dagen men mycket gött tjöt och en fin dag på isen. Skäggiga farbrorn skulle också varit med och fiskat men fick stanna hemma med magsjuka men vi får väl se om det blir några fler pass ihop innan ishelvetet försvinner. Peanut Power!

söndag 3 mars 2013

Trögt fiske men en rackare lyckades jag landa efter en timmes lång drillning och 18 borrade hål  inne i vassen. Inga monster än men det kommer nog snart. Peanut power!

Badtunnan var hård så nu är man redan en timme sen och inte ens på väg men jag får hoppas på att dom stora är lika morgontrötta som jag. Peanut power!

lördag 2 mars 2013

Förberedelser!

Tanken jag haft hela veckan var att fiska vitling modell XXL idag men efter ett redigt maratonpass på jobbet igår och halvtaskig is där jag ville fiska så blev valet istället en sovmorgon och allmän roddning på hemmaplan. Lilldraken som alltid går upp med mig på morgonen i vanliga fall tyckte att halv sju var en bra tid att gå upp på och så blev det med den sovmorgonen. Stressade i alla fall inte och vid halv tio blev det en promenad och sen lite justeringar på drakbåten som nu är väldigt nära perfektion inför vårens olika fisken. Bara ett fäste som skall inhandlas på biltema så kan ishelvetet försvinna för gott vilket ser väldigt lovande ut med halv storm ute nu. Efter lite planering ihop med skäggiga farbrorn så blir det imorgon en första och förhoppningsvis enda ismetetur efter gädda och platsen vi ska till har levererat 12+ på isen förut så det känns jävligt kul. Spöna är roddade och klara och med ungefär nittionio turer i rad med resultatet stolpe ut så kanske det kan vara dags att ha lite flyt. Ska bara överleva bad i badtunna hos mastodontfilmsmats ikväll så håll koll på bloggen under morgondagen. Peanut power!