fredag 8 mars 2013

Lockjakt på räv!

Äntligen! Efter en si så där sex-sju pass i rad utan framgång så lyckades jag i förrgår få fram en räv på lock uppe hos bin bladen. Lite lätt skjutkåt så tryckte jag av för tidigt på en travande räv på ca 100 meter och en generalbom blev resultatet. Fram med hund och syna skottplats mm men den räven hade turen på sin sida. Högst taggad av att ha fått fram en så drog vi till ett nytt ställe igår med det gamla vanliga resultatet, suck. På hemvägen åkte jag förbi jägmästarn och reglerade en skuld och fick på samma gång reda på att det strukit omkring en räv på en av hemmamarkerna i förra veckan och att det var fritt fram att pröva. Ladda bilen full med jaktprylar och åkte direkt efter jobbet och satte mig. Efter 32 minuters lockande tänkte jag ge mig och börjar resa mig och får då syn på räven i ögonvrån på ca 130 m. Sätter mig igen och gör ett par lock vilket gör att han springer rätt mot den lilla snurrmojengen som står några meter ifrån mig som skall funka lite som en bulvan. När han har 25 meter kvar rundar han snurran och ställer upp sig med full bredsida och så var saken klar. Lite is i magen lönade sig och vid första anblicken såg han riktigt fin ut men på nära håll så visade det sig att han hade skabb så det var skönt att han slapp genomlida det avslutet på livet. Lilldraken var skogstokig i bilen på hemvägen då han fick åka med i sopsäck hem till soptunnan och nu ligger hon och surar i köket så jag får väl försöka ett par gånger till innan det är slut. Imorgon blir det drakvård men på söndag kan det nog bli en heldag efter lämplig rovfisk. Peanut power!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar