onsdag 8 maj 2013

Så var drömfisken landad!

Förhållandena var perfekta igår så när jag och skäggiga farbrorn drog ut på vår efterjobbet-tur och letandet började direkt. Första lokalen var tom och när vi kör till nästa väljer jag att ställa mig och spana och bara efter en kort stund får jag syn på fisken då vattnet låg som en spegel och vattnet var kristallklart. Får fisken att ta direkt och efter ett par misslyckade håvningsförsök så dras bromsen åt lite och fisken kan styras in i håven.
Har nött många timmar på pigg&slätvar men hade aldrig kunnat drömma om att en så stor fisk skulle ligga fullt synligt och det är en gåta att inte fler har landats av öringfiskare. En sak är säker, utan tipsen från skäggiga farbrorn hade jag fått vänta länge på en sån här fisk och det är nog det som gör fisket så utmanande. En annan sak som också är helt säker är att den dagen man tror sig kunna allt är man redan ett steg efter (jag har själv gjort missen) så personlig utveckling av fiskemetoder och att ta till sig tips från andra betyder allt.
Fiske väger 5800 gram och är 64,5cm lång och 49 cm bred och efter fotograferingen så fick den simma tillbaka. Vi pratade i bilen på vägen ut om hur jag skulle göra vid en ev. storfisk och jag sa direkt, utan att tveka, att jag skulle ta upp en fisk över fyra kilo och stoppa upp den men när den väl låg i håven var dom tankarna som bortblåsta. Hade inte hjärta att ha ihjäl en fisk som jag drömt om att få så länge och förhoppningsvis får jag chansen på den en gång till i ett större format.


Nu blir det lugnt på fiskefronten ett par dagar då detta måste smältas men till helgen kan det bli läge för nya utmaningar. På återseende. Peanut Power!

2 kommentarer:

  1. Vilken fisk! Att inte fler tagits tidigare är konstigt ja så många som kommer upp nu. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Grym piggvar! Grattis!

    /Marran

    SvaraRadera