tisdag 29 januari 2013

Slut för säsongen!

Då var rådjursjakten slut för den här säsongen för min och lilldrakens del. Vi har kört så mycket det har gått och jag är nöjd som tusan med resultatet även om det är en liten bit kvar tills hon blir champion. 
Nu har jag börjat med inredning i fiskerummet och skivor och hyllor skall skruvas upp för att få ordning en gång för alla. Håller isarna på havet skall jag köra det så mycket som det bara går och med lite flyt landa ett reg av någon art. Har som mål för året att landa minst tre reg på nya arter och det borde inte vara helt omöjligt. Får se vilka arter som lockar mest under våren men dom platta modellerna är alltid kul att fresta på. Peanut Power!

söndag 13 januari 2013

Bra start!

Första dubbeln för min del, kanonstart på nya året. Peanut power!

fredag 11 januari 2013

2012

Ser att med och motspelare i sportfiskets hårda värld har gjort sammanställningar över 2012 och jag får väl inte vara sämre även om det inte blir superlångt.
Starten på året var väl skaplig med ett nytt pb på gädda och ÄNTLIGEN var den förbannade tian spräckt.
10,6 kg fördelat på 116cm fångad på en skitful jigg för säkert 10kr, inte direkt "gurkastyle" men effektivt. Gäddfisket i våras var rätt underhållande under några dagar även om mr.hanky lyckades betydligt bättre mängdmässigt än mig själv så landades det många fina i drakbåten. Självklart berodde ju detta på grym guidning av kaptenen i drakbåten.
Sen la jag MÅNGA timmar på varfisket och när den ena rapporten efter den andra kom in om stora piggvarar så la jag allt fokus på slätvar vilket resulterade i ca 0 fångade. Ska förhoppningsvis fortsätta nötandet i vår men risk finnes att det är andra arter som lockar mer när man nu bor i Munkedal.
Bytte salt mot sött några gånger och körde ett par karp-pass med mr.hanky vilket resulterade i ett nytt pb på 11.040g.
Fick ett par stycken under våra pass och samtliga fångade på flytande doggy. Riktigt kul och underhållande fiske som inte kräver en skottkärra för att köra ut alla prylar, kan varmt rekommenderas.
Sen har vi ju PNC, denna härliga tävling som man laddar järnet för hela våren. Planen var spikad "in i minsta detalj" och vi fiskade väl ganska skapligt även om det inte var toppen under lördagen och det sista som händer är att jag lyfter in ett reg på simpa i båten. "Planen" var ju vattentät och halvvägs in i Gullmarn ger vi så mycket gas det bara går mot hamnen. Enda problemet är att det blåser en smula (typ halv storm) och vi kommer in ca 4-5 minuter för sent och blir diskade. SATAN I HELVETE va dum man känner sig när man har varit ute i en hel dag och inte kan komma in i tid. Fick många frågor efteråt varför vi inte ringde in och sa att vi hade problem med båten etc., men till alla er kan jag bara säga en sak. Fusk är fusk och det kommer det alltid att vara och så viktigt är det inte att vinna. Fick i alla fall mitt enda reg för året och får vara nöjd med det.

Sen var det ganska lugnt på fisekfronten fram tills vi drog upp till Helnessund med fiskebussen och några härliga dagar på sjön. Fisket var bra och med många och stora fiskar i båten kan jag inte vara annat än nöjd. Lagkamrater och annat löst folk som åkte med i våra båtar fick allt en och annan grann fisk med, men med en smula mer rutin så gick nog segern till mig själv i antal och storlek. Vi jagade en del flundra och där lyckades B2 helt klart bäst med två landade och elektrikern en tappad som resultat. Storleken pratar vi inte om då dom var kort och gott små. Artfisket var grymt och vi fick en jävla massa sorter med flera nya arter på min egen lista. För egen del så blev resans och faktiskt hela årets bästa fisk en jävligt fin bleka på hela 9,3kg som sent ska glömmas.

I samma veva som vi drog till Norge så flyttade lilldraken in hemma och efter det har fisket fått ligga lite på sparlåga då mycket tid har gått till uppfostran och injagning vilket vi fortfarande håller på med. Några laxar fick stryka på foten i Lilla Edet ihop med metegurun och laxfisket ska förhoppningsvis få sig ytterligare ett lyft i rätt riktning nu när man bor på kastlängds avstånd från Örekil.
Det var 2012 och nu siktar vi på ett spännande 2013, skitfiske på er alla!! (ja till och med B1&B2)
Peanut power!


fredag 28 december 2012

Klassiska marker!

Var ute med lilldraken och gick förbi mastodontfilmsmats och hans drake. Mats själv var på väg med bössorna i högsta hugg och skulle skjuta in kikarn på en si så där trehundra meter men draken hans bjöd på fika. Efter kaffet fortsatte jag och lilldraken på vår promenad och gick förbi ett par klassiska laxhak och suget kom direkt. Ska bli fint till våren när man kan gå till sträckorna och dra en storlax. Peanut power!

onsdag 26 december 2012

Idag har det varit stor rävjakt i det fina vintervädret. Snålblåst och regn är precis vad man längtar efter när man går upp morgonen. Två strök med under drevjakt och på eftermiddagen blev det närstridsjakt vid grytet med betoning på nära! En av dessa rävar sprang över fötterna på mig när jag brutit bössan, men med reflexer som en kobra så hann han bara 15 meter uppför en lodrät bergvägg innan det var tack och god natt! Peanut power!   

lördag 8 december 2012

Lilldraken är med och lär sig. Idag har det dött två än så länge och till och med jag fick blåsa ur grav-rosten ur gamla bettan. Peanut power!

fredag 7 december 2012

Is på viken!

Har inte rört fiskegrejerna på ett tag då all ledig tid i dagsljus har lagts på injagning av lilldraken och tanken är nog att fortsätta med det så länge vädret tillåter. Men det är ju en del andra som går och väntar på att få komma ut och "doppa grejerna i hålet" och frågorna kring sillfisket har börjat komma på både mejl och telefon. Ljungskileviken var frusen ut till Ulvön redan i förrgår och just nu står det -18,8 på termometern som befinner sig 5 km från Ljungskileviken så det ska nog inte dröja innan det sitter folk där ute och drar sill.
Skulle själv behöva ett gäng för framtida predatorfisken men det får nog bli runt jul som vanligt. 
Språkade med Captain Morgan härom dagen och vi kom fram till att det var dags för ett KM i groggpimpel snart men om intresse finns så kan vi göra det till en öppen tävling. Bara att höra av sig om det låter intressant, mellandagarna ligger ju bra till hands med många lediga dagar och än så länge är det inte bestämt om det blir i sött eller salt.
Peanut Power!