fredag 28 december 2012

Klassiska marker!

Var ute med lilldraken och gick förbi mastodontfilmsmats och hans drake. Mats själv var på väg med bössorna i högsta hugg och skulle skjuta in kikarn på en si så där trehundra meter men draken hans bjöd på fika. Efter kaffet fortsatte jag och lilldraken på vår promenad och gick förbi ett par klassiska laxhak och suget kom direkt. Ska bli fint till våren när man kan gå till sträckorna och dra en storlax. Peanut power!

onsdag 26 december 2012

Idag har det varit stor rävjakt i det fina vintervädret. Snålblåst och regn är precis vad man längtar efter när man går upp morgonen. Två strök med under drevjakt och på eftermiddagen blev det närstridsjakt vid grytet med betoning på nära! En av dessa rävar sprang över fötterna på mig när jag brutit bössan, men med reflexer som en kobra så hann han bara 15 meter uppför en lodrät bergvägg innan det var tack och god natt! Peanut power!   

lördag 8 december 2012

Lilldraken är med och lär sig. Idag har det dött två än så länge och till och med jag fick blåsa ur grav-rosten ur gamla bettan. Peanut power!

fredag 7 december 2012

Is på viken!

Har inte rört fiskegrejerna på ett tag då all ledig tid i dagsljus har lagts på injagning av lilldraken och tanken är nog att fortsätta med det så länge vädret tillåter. Men det är ju en del andra som går och väntar på att få komma ut och "doppa grejerna i hålet" och frågorna kring sillfisket har börjat komma på både mejl och telefon. Ljungskileviken var frusen ut till Ulvön redan i förrgår och just nu står det -18,8 på termometern som befinner sig 5 km från Ljungskileviken så det ska nog inte dröja innan det sitter folk där ute och drar sill.
Skulle själv behöva ett gäng för framtida predatorfisken men det får nog bli runt jul som vanligt. 
Språkade med Captain Morgan härom dagen och vi kom fram till att det var dags för ett KM i groggpimpel snart men om intresse finns så kan vi göra det till en öppen tävling. Bara att höra av sig om det låter intressant, mellandagarna ligger ju bra till hands med många lediga dagar och än så länge är det inte bestämt om det blir i sött eller salt.
Peanut Power!

lördag 24 november 2012

Dagens drakborgstips!

Våldsslipning av kontaktlim i trapp blir betydligt roligare och mindre smärtsamt i ryggen med lite pilsner innanför västen. Peanut power!

fredag 16 november 2012

En liten parentes som inte har något med fiske att göra.

Gissa vem som precis prutta sig själv i nosen så hon vakna. Tur jag inte gick av på mitten i ett skrattanfall. Peanut power!

måndag 12 november 2012

Nu snackar vi cool fisk!

Captain Morgan fick ett intressant samtal under helgen om en riktigt cool fisk som låg död längst in i Gullmarn i Färlevfjorden. Efter att ha offrat kronjuvelerna i ett långt och kallt bad fick han till slut fiskat upp denna svärdfisk med huggkroken och numera finns den på torra land i säkert förvar.
Fisken är ca 140 cm lång och även om den är kraftigt död så är det en jävligt cool "fångst" i våra vatten. Bara vetskapen om att det kan vara en svärdfisk som nyper i vid makrillfisket gör ju att man blir sugen på en riktad satsning någon gång. Makrill och sill får dom för övrigt bra med vid gullmarsbasen just nu så är det någon som ska fresta på svärdfisk så är det nog inte ett dumt ställe. Peanut Power!