torsdag 27 september 2012

Så var det bestämt!

Fick en invitering hem till B2 igår för planering av ett sjöslag i form av rovfisk-fiske i Vänern om tre veckor. Självklart åker man inte hem till fienden ensam så mr.hanky var med som backup och även lilldraken då B2 också har en hemma. B1 var ju självklart med också och planerna är relativt satta. Jag och mr.hanky kommer att försvara Team Peanuts färger i drakbåten då Captain Morgan måste vara hemma och försvara egendomen mot bäverangrepp och B1&B2 kör i någon av deras konservburkar. Då dom känner pressen att leva upp till sitt rykte som storfiskare på rovfisk så har dom reda börjat prata om att det inte ska vara tävling och bara för nöjes skull och sådant trams. I själva verket är dom ju bara rädda för att förlora och med all rätt. Mr.hanky har under sista veckan legat i hårdträning här på hemmaplan och fångat stor mängder öring bara föra att få in känslan för öring&laxfisket och under dom närmaste dagarna kommer specialbetena att trimmas för att ge dom en match i gäddfisket som dom så förnedrande förlorade förra året. Att dom tillfälligt har dom tyngsta fiskarna för året är ju bara en del i årsplanen. 
Skulle ju ha skrivit lite mer om råbocken som fick stryka på foten i måndags men det får va, dö är han och imorgon åker han i frysen. Fiskesuget är tillbaka och framöver kommer det nog bli en salig blandning av både fiske&jakt. Frågan är bara hur man skall kunna klämma in arbete i det hela, får bli en prioriteringsfråga. Peanut Power!

måndag 24 september 2012

Silverblixten levererar!

Så fick gamla bettan äntligen sprida lite av sin glädje efter en indiansmygning och en tvättäkta ålning medels hasning på ett pisseblött gärde. Man är väl inte helt normal men det visste ni väl redan innan. Och på tal om att sprida så gick det inte helt enligt planerna fast jag hade ett riktigt bra stöd på en rundbal och ett humant avstånd så träffade jag inte alls där jag siktade men ibland går det ändå och tur är väl det. Kanske skriver några fler rader under morgondagen. Peanut power!


söndag 9 september 2012

Ute hos tjörnbon och jagar kanadagäss. Inte ens det kan han göra rätt och bränner ner en grågås det första han gör. Peanut power!


måndag 3 september 2012

I gurkornas kölvatten!

I lördags drog hela teamet upp med drakbåten till dalsland och V-silen för att i gurkornas kölvatten dra upp några regnbågar. Vi var ju inte direkt ensamma där uppe (skulle gissa 30-40 båtar) och bågarna hoppades överallt men som inte var speciellt huggvilliga. Gurkorna hade ju redan kört två pass med fjorton bågar som bästa resultat som dom gladeligen slaktade och helt smaklöst la upp bilder på på bloggen.
Vi i team peanuts kände väl att det inte riktigt var vår grej att tävla i sådana ohyggliga tävlingar som regnbågsslakt och tog det därför väldigt lugnt med korvgrillning, kaffedrickande och en hel del hullinglöst flugfiske som ju är ett betydligt "finare" sätt att fånga regnbågar på än brutal gurktrolling. Mr.hanky passade på att slå flug-pb och under dagen var det inte många sekunder som det inte syntes ett vak på sjön och jag skulle gissa att endast en på hundra av fiskarna högg så det lär ju finnas fisk kvar i sjön riktigt länge. Medelvikten var nog ganska precis två kilo och den största vägde 2,5kg som kom upp i våran båt. En riktigt trevlig dag med teamet och kanske blir det någon mer tur, kanske blir de det inte. På grund av det ohyggliga dåd som någon utfört i form av uppskurna odlingskassar med en mindre naturkatastrof till följd så lägger vi inte upp några bilder denna gång. Peanut power!


PS. Inte för att det behövs nämnas men när vi fått fjorton bågar nöjde vi oss för att inte såra dessa tävlingsinriktade gurkor allt för mycket. DS

lördag 25 augusti 2012

Tro det eller ej kära läsare, fans, gurkor och annat löst folk men fiskesuget har infunnit sig och jag och mr.hanky trollar lite gös ikväll. Har klämt en på 3250 som start och målet får väl bli att slå b1 fina gös. Peanut power!

tisdag 7 augusti 2012

Helnessundsresan

Har inte någon dator som funkar för stunden så det blir inte så många bilder från veckans fiske men här kommer en liten sammanställning.
Vi körde en hel del fiske utomskärs på skallarna där fisket var lite upp och ner men vi fick en handfull torskar över 14 kg där min största vägde några gram mer än den B2 fick och blev största fisken i vårat gäng.
Blekan blev en riktigt glad överaskning mitt uppe i ett torskrace och ska man våga tro på vad ett av dom tidigare gängen sagt till Bosse så hade dom landat ett monster till bleka på hela 13,7kg för en månad sen. Slaktad och fryst innan Bosse fick reda på det så helt säker kan man ju inte vara men helt klart håller området fin bleka.
Hällefisket gick nog ganska bra med tanke på att vi alla var nybörjare. B2 fick två och elektrikern drillade en som vi hade inne vid båten som vi tyvärr inte lyckades landa. Fiskarna var alla under tio kg men helt klart var att området runt Helnessund håller många och stora flundror, är nog bara att nöta på och inte falla för frestelsen att fiska torsk.
Jag körde lite med pillemetegrejerna på skallarna och fick en havskatt ganska snart på det och fick tre under veckan. Vi körde en gemensam pillemetar-tur sista kvällen och fick bra med fina koljor och landade tolv arter på bara ett par timmar. Totalt fick vi 14 arter under veckan och jag åker gärna tillbaka då det finns mycket att utforska. En riktigt trevlig vecka med gubbsen och det blev som väntat väldigt mycket fiske och ganska lite sömn men lite långkalsongshäng i hamnen hann vi med och en och annan torskkind blev kremerad och nersköljd med andevatten. Peanut power!

måndag 30 juli 2012

Allt går enligt planerna!

Blir inga bilder för dom kommer när jag är hemma igen men jag och elektrikern krossade allt motstånd idag. Jag tog största torsken på 14,8 och en på 14,3 och elektrikern en på 14,6 så det var riktigt gött. Dagens fisk blev dock inte den största torsken utan den bleka på 9,3 kg som jag också fick bänt upp. Ett pb som nog lär stå sig ett tag. Nya tag imorgon efter dom platta fiskarna. Peanut power!