måndag 11 februari 2013

Som ni säkert förstår så var fisket i lördags något av det sämsta jag upplevt på riktigt länge. På hemmaplan var vädret helt ok med några minus och uppe i Bengtsfors var det också helt ok när vi hämtade upp fiskekorten hos "tjocka släkten". Men väl uppe vid V-silen var tempen en aningen lägre, typ minus 15 och en snålblåst från nord. Det satt en hög med folk på isen redan när vi kom och vi drog oss utåt sjön för att inte behöva trängas men resultatet var det samma överallt. Katastrofjävladåligt på ren svenska och vi fick (mr.hanky fick) en fisk och jag hade tre säkra napp på hela dagen men ingen fisk. När veden var uppeldad fram på dagen gav vi upp ihop med många andra och det var enbart svordomar att höra på parkeringen från alla håll. 
Mycket skitsnack blev det och det enda positiva med turen var nog att captain morgan börjar få suget efter lax-trolling tillbaka så nu får vi planera för det framöver. Gårdagen bedrevs på hemmaplan med social verksamhet och några timmar i fiskerummet som äntligen börjar bli som jag vill ha det. Nya tag inför nästa helg, kanske kan det bli havet både lördag och söndag om vädret tillåter.
Vill även passa på att gratulera Magnus i Team Isola till utmärkelsen Årets Havsfiskare, stort grattis!!!
Peanut Power!  

lördag 9 februari 2013

Före tidsplanen!

Precis passerat Högsäter och frukostfikan är på väg ner. Peanut power!

fredag 8 februari 2013

Teamfiske imorgon!

Så var det imorgon dags för årets första teamfiske och vi passar även på att ha ett km i regnbågspimpel då alla i teamet ska med. Eftersom kaptenen är kapten så får han köra så risk finnes för dopning i form av glykolintag från min och mr.hankys sida men det får han leva med. Frågan är bara om hans gamla skorv orkar köra hem all fisk som kommer att landas då vi ska hjälpa Västra Silens FVO med lite fiskevårdande åtgärder efter smitningsolyckan/sabotaget förra året. Peanut Power!

lördag 2 februari 2013

Är och rekar en ny ismete-sjö för gös med pimpelspöt och två ismetor. Ett knippe med småborrar och en snipa än så länge. Peanut power!

tisdag 29 januari 2013

Slut för säsongen!

Då var rådjursjakten slut för den här säsongen för min och lilldrakens del. Vi har kört så mycket det har gått och jag är nöjd som tusan med resultatet även om det är en liten bit kvar tills hon blir champion. 
Nu har jag börjat med inredning i fiskerummet och skivor och hyllor skall skruvas upp för att få ordning en gång för alla. Håller isarna på havet skall jag köra det så mycket som det bara går och med lite flyt landa ett reg av någon art. Har som mål för året att landa minst tre reg på nya arter och det borde inte vara helt omöjligt. Får se vilka arter som lockar mest under våren men dom platta modellerna är alltid kul att fresta på. Peanut Power!

söndag 13 januari 2013

Bra start!

Första dubbeln för min del, kanonstart på nya året. Peanut power!

fredag 11 januari 2013

2012

Ser att med och motspelare i sportfiskets hårda värld har gjort sammanställningar över 2012 och jag får väl inte vara sämre även om det inte blir superlångt.
Starten på året var väl skaplig med ett nytt pb på gädda och ÄNTLIGEN var den förbannade tian spräckt.
10,6 kg fördelat på 116cm fångad på en skitful jigg för säkert 10kr, inte direkt "gurkastyle" men effektivt. Gäddfisket i våras var rätt underhållande under några dagar även om mr.hanky lyckades betydligt bättre mängdmässigt än mig själv så landades det många fina i drakbåten. Självklart berodde ju detta på grym guidning av kaptenen i drakbåten.
Sen la jag MÅNGA timmar på varfisket och när den ena rapporten efter den andra kom in om stora piggvarar så la jag allt fokus på slätvar vilket resulterade i ca 0 fångade. Ska förhoppningsvis fortsätta nötandet i vår men risk finnes att det är andra arter som lockar mer när man nu bor i Munkedal.
Bytte salt mot sött några gånger och körde ett par karp-pass med mr.hanky vilket resulterade i ett nytt pb på 11.040g.
Fick ett par stycken under våra pass och samtliga fångade på flytande doggy. Riktigt kul och underhållande fiske som inte kräver en skottkärra för att köra ut alla prylar, kan varmt rekommenderas.
Sen har vi ju PNC, denna härliga tävling som man laddar järnet för hela våren. Planen var spikad "in i minsta detalj" och vi fiskade väl ganska skapligt även om det inte var toppen under lördagen och det sista som händer är att jag lyfter in ett reg på simpa i båten. "Planen" var ju vattentät och halvvägs in i Gullmarn ger vi så mycket gas det bara går mot hamnen. Enda problemet är att det blåser en smula (typ halv storm) och vi kommer in ca 4-5 minuter för sent och blir diskade. SATAN I HELVETE va dum man känner sig när man har varit ute i en hel dag och inte kan komma in i tid. Fick många frågor efteråt varför vi inte ringde in och sa att vi hade problem med båten etc., men till alla er kan jag bara säga en sak. Fusk är fusk och det kommer det alltid att vara och så viktigt är det inte att vinna. Fick i alla fall mitt enda reg för året och får vara nöjd med det.

Sen var det ganska lugnt på fisekfronten fram tills vi drog upp till Helnessund med fiskebussen och några härliga dagar på sjön. Fisket var bra och med många och stora fiskar i båten kan jag inte vara annat än nöjd. Lagkamrater och annat löst folk som åkte med i våra båtar fick allt en och annan grann fisk med, men med en smula mer rutin så gick nog segern till mig själv i antal och storlek. Vi jagade en del flundra och där lyckades B2 helt klart bäst med två landade och elektrikern en tappad som resultat. Storleken pratar vi inte om då dom var kort och gott små. Artfisket var grymt och vi fick en jävla massa sorter med flera nya arter på min egen lista. För egen del så blev resans och faktiskt hela årets bästa fisk en jävligt fin bleka på hela 9,3kg som sent ska glömmas.

I samma veva som vi drog till Norge så flyttade lilldraken in hemma och efter det har fisket fått ligga lite på sparlåga då mycket tid har gått till uppfostran och injagning vilket vi fortfarande håller på med. Några laxar fick stryka på foten i Lilla Edet ihop med metegurun och laxfisket ska förhoppningsvis få sig ytterligare ett lyft i rätt riktning nu när man bor på kastlängds avstånd från Örekil.
Det var 2012 och nu siktar vi på ett spännande 2013, skitfiske på er alla!! (ja till och med B1&B2)
Peanut power!